رنگ اکرلیک

قبل از ساخت رنگ اکرلیک معمولا نقاشی ساختمان ها با رنگ روغن و یا رنگ پلاستیک انجام می شد. این رنگ ها اگر چه زیبایی خاص خود را داشتند اما رنگ آمیزی با آن ها کمی مشکل بود. اما بعد از ساخت رنگ اکرلیک استفاده از آن در نقاشی ساختمان ها این رنگ به خاطر استفاده راحت و ساده اش در میان رنگ ها برای خود جایگاه ویژه ای باز کرد و طرفداران زیادی در میان نقاشان ساختمانی پیدا نمود.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این رنگ را مورد پسند مصرف کنندگان کرده است این است که پایه اصلی این رنگ بر آب است. به عبارت دیگر رنگ اکرلیک در آب حل می شود. این ویژگی به این رنگ مزایای زیادی بخشیده است.

رنگ اکرلیک چیست

این رنگ نوعی رنگ شیمیایی و نوعی پرایمر پلاستیکی است. رنگ اکرلیک به دو گروه حلال در نفت و حلال در آب تقسیم می شوند. ابتدا این رنگ برای صنعت رنگ اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت اما بعد از مدتی به دلیل سهولت در استفاده مطلوب نظر نقاشان ساختمانی شد. رنگ اکرلیک کمترین آلودگی را دارد و چون نوعی پلیمر است بعد از این که خشک شد انعطاف پذیر و نفوذ ناپذیر در برابر آب می شود و دوام خود را به شکلی مطلوب حفظ می کند. برای همین می توان بدون این که تاثیری بر لایه های رنگ قبلی بگذارد بر روی آن رنگ اکرلیک مجدد اضافه نمود.
یکی از بارزترین مشخصه رنگ اکرلیک این است که به سرعت خشک می شود و برای همین هنرمندان نقاش بدون هیچ نگرانی می توانند لایه های چندگانه رنگ را بر روی هم استفاده نمایند. و این رنگ ها هیچ تداخلی بر روی هم ندارند. اما اگر نگران سرعت خشک شدن رنگ اکرلیک هستید می توانید با اسپری نمودن آب بر روی رنگ سرعت خشک شدن را هم در نقاشی ساختمان و هم در پالت رنگ تابلو طولانی تر کنید.

رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک

کاربرد رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک را می توان در سطوح مختلفی مورد استفاده قرار داد. این سطوح می تواند از جنس بتن، آجر، گچی، فلزی، سقف کناف و… باشد. همچنین می توان در سطح داخلی و خارجی ساختمان هم مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم هنگام خریداری رنگ اکرلیک برای سطوح مختلف دقت در نوع رنگ می باشد که ضد زنگ، ضد رطوبت و یا… باشد. رنگ های اکرلیک دارای انواع ضد زنگ نیز هستند که برای سطوح فلزی استفاده می شوند.

کاربردهای مختلف رنگ اکرلیک

  • این رنگ در بسیاری از نقاشی ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. به چند مورد اشاره می کنیم
  • استفاده از رنگ اکرلیک در صنعت اتومبیل
  • استفاده در طرح و نقاشی بر روی پارچه
  • نقاشی بر روی شیشه
  • در نقاشی برروی بوم
  • استفاده در خط کشی خیابان و بلوارها
  • نقاشی روی سفال
رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک

انواع پوشش اکرلیک

رنگ های اکرلیک دارای سه نوع هستند. نوع اول برای سطوح داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع رنگ بر اساس پرایمری که در آن موجود است می توانند کاملا ضد آب باشند. البته می توانند پرایمری ضعیف تری در آن استفاده بشود که خاصیت ضد آبی آن ها کمتر می کند.
نوع دوم رنگ اکرلیک ضد زنگ هستند و مخصوص سطوح فلزی هستند. پایه این نوع نیز آب است و برای همین برای محیط زیست بی خطر هستند. این نوع رنگ خاصیت ضد خورندگی نیز دارند. برای همین مانع از زنگ زدن و خوردگی فلزی است که مدام در تمای آب است.
نوع سوم رنگ اکرلیک مخصوص سطوح چوبی است. پایه این نوع نیز آب است و دوستدار محیط زیست هم است. در شرایط جوی بسیار بد مانند نور خورشید و یا رطوبت و بارندگی از چوب در برابر این عوامل محافظت می کند. برای همین است که هم برای سطح داخلی و هم سطح خارجی چوب استفاده می شود.

مزایای استفاده از رنگ اکرلیک

  • بوی این نوع رنگ بسیار کم است. چون از آب برای رقیق کردن این نوع رنگ استفاده می شود. برای همین در هنگام استفاده بوی بسیار کمی در فضا ایجاد می شود.
  • سرعت خشک شدن بالایی دارد. سطح رنگ آمیزی آن در مقایسه با سطح رنگ با رنگ های دیگر در همان مدت بسیار بالاتر است.
  • قابلیت پوشش زیادی دارد.اینو نوع رنگ اکرلیک نسبت به رنگ روغن با همان مقدار رنگ سطح بیشتری رنگ می شود.
  • قابلیت استفاده بر روی هر سطحی. این نوع رنگ همان گونه که گفته شد بر روی هر سطحی قابل اجرا است.
  • قابلیت شستشوی رنگ اکرلیک. اگر شما قبل از رنگ سطح با رنگ اکرلیک زیر سازی آن را با رنگ پلاستیک انجام داده باشید. قابلیت شستشوی سطح پایین می آید. اما در صورت زیر سازی با رنگ روغن و یا پلایمر مخصوص، این رنگ قابلیت شستشوی بالا یی پیدا می کند. از این نوع رنگ برای سطح هایی استفاده می شود که ممکن است آب به سطح زیرین آسیب بزند.مقاومت این رنگ نسبت به رنگ روغن کمتر است و اگر خشک شود با آب پاک نمی شود.
    ترمیم آن ساده است.
  • در برابر اشعه یو وی خورشی مقاومت بالایی دارد.
  • انعطاف پذیری این رنگ بالا است.با محیط زیست سازگاری بالایی دارد.
رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک

درصورتی که قصد دارید اتاق یا خانه خود را رنگ اکرلیک بزنید حتما صفر تا صد آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک را بخوانید

معایب رنگ اکرلیک

  • تمام این نوع رنگ ها دارای قابلیت شستشو را ندارند.
  • استفاده از قلم مو کیفیت کار را پایین می آورد.
  • درخشش آن نسبت به رنگ روغن کمتر است.

قیمت رنگ آمیزی با رنگ اکرلیک

برای این که بتوانید سطح مورد نظر خود را با رنگ اکرلیک رنگ آمیزی کنید باید مواردی را حتما مد نظر قرار دهیدتا کیفیت رنگ آمیزی شما بالا برود.
از افراد متخصص در این نوع رنگ آمیزی استفاده کنید.
زیر سازی کار باید درست و اصولی انجام شود.
باید از غلتک برای این کار استفاده شود.
باید حتما سطح دیوار یا محل مورد نظر از رنگ اشباع شود.
روی قسمت هایی که نیاز به رنگ آمیزی ندارند باید پوشیده شود.
اگر تمام موارد زیر هنگام رنگ آمیزی رعایت شود و از رنگ اکرلیک با کیفیت بسیار خوب نیز استفاده شود قیمت رنگ هر متر مربع رنگ اکرلیک نسبت به رنگ روغن بسیار به صرفه تر خواهد بود. جهت اطلاع از قیمت و مشاوره رایگان می توانید با مراجعه به سایت ما با مشاوران ما در این زمینه مشورت نمایید.