آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است؟ روش های پاک کردن رنگ اکرلیک در خانه

در این مطلب در مورد یکی از برجسته ترین ویژگی های رنگ اکرلیک که این ویژگی برجسته قابل شستشو بودن می باشد ، برای شما توضیحاتی ارائه خواهد شد . در ادامه متن با روش های پاک کردن رنگ اکرلیک در خانه مطالبی نیز ارائه خواهد شد ؛ پس با ما همراه باشید تا آن چه نمی دانید را بیاموزید و درمورد روش های جدید اطلاعات لازم را کسب نمایید .

توضیح مختصر درباره ساختار رنگ اکرلیک

ابتدا مطلب کوتاهی درباره ساختار رنگ اکرلیک برای شما بیان خواهیم کرد ؛ رنگ اکرلیک از رنگدانه های موجود در در یک ماده چسبناک تشکیل می شود ، این ماده چسبناک رزین نام دارد . رزین به علت داشتن وزن مولکولی زیاد ، باعث می شود ، تا رنگ دارای خاصیت چسبندگی بالایی باشد و محکم به دیوار بچسبد و زود خشک شود . در مطالب پایین توضیحات کامل تر ارائه شده است .

آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است؟

آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است؟

 

آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است ؟

مهم ترین علت قابل شستشو بودن رنگ اکرلیک به دلیل میزان رزین استفاده شده در مواد تشکیل دهنده آن می باشد . البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نوع و کیفیت رزین تا حد بسیار زیادی قابل شستشو بودن رنگ اکرلیک را افزایش می دهد .
همه رنگ ها در ترکیبات خود رزین را می بایست داشته باشند ؛ اما رنگ اکرلیک همان طور که گفته شد ، به دلیل دارا بودن نوع و مقدار خاصی از رزین توانسته در بین رنگ ها ، ویژگی منحصر به فرد قابل شستشو بودن را به خود اختصاص دهد . رنگ های دیگر ، مانند رنگ پلاستیک به دلیل کیفیت پایین رزین موجود در آن قابل شستشو نمی باشد .
پس از این همه توضیحات درباره سوال آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است باید گفت که این امر امکان پذیر است ؛ اما در صورتی که آب و رنگ اکرلیک با میزان مشخص و دستور العمل صحیحشان مخلوط شوند و 10 الی 15 روز از خشک شدن رنگ سپری شده باشد .
پس از پاسخ به سوال بالا نوبت به توضیح روش های پاک کردن رنگ اکرلیک ، در خانه می رسد .

روش های پاک کردن رنگ اکرلیک در خانه

روش اول برای سطوح چوبی : روش های متفاوتی برای پاک کردن رنگ اکرلیک در خانه وجود دارند ؛ اما برای این که بدانید کدام سطح به رنگ آغشته شده را با چه محلولی باید شستشو داد ، با مطالب زیر همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید .
برای پاک کردن رنگ اکرلیک از روی سطح چوبی زمانی که رنگ هنوز خیس است و سفت و خشک نشده ، می توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید . اما زمانی که رنگ خشک شد ، می توانید سطح چوبی را به آرامی با یک کاردک تراش دهید ؛ البته یک لایه نازک از رنگ باید روی سطح بماند ، چون اگر تا انتهای رنگ ریخته شده را تراش بدهید ، سطح چوبی شما دچار آسیب و خراش می شود ، سپس باقی مانده رنگ را با الکل پاک کنید .

روش دوم برای سطح پارچه : زمانی که رنگ اکرلیک بر روی لباس شما یا پارچه ای ریخته شد ، سریعا باید اقدام به شستشوی آن کنید ، چون زمانی که رنگ خیس است ، به راحتی با آب قابل شستشو می باشد ، اما وقتی که لکه رنگ خشک شد ، باید اقدامات دیگر ی را برای زدودون آن انجام داد .
زمانی که رنگ روی پارچه یا لباس خشک شده بود ، ابتدا باید سطح بالایی رنگ را با وسیله تیزی که در دسترس دارید ، مانند چاقو ، برداشته ؛ سپس لباس را با آب گرم شسته تا اضافات لکه رنگ تا حد ممکن از روی پارچه رفع شود ؛ سپس مایع ظرفشویی و آب را مخلوط کرده و به محل مورد نظر می زنیم تا لکه به طور کامل محو شود ؛ اما اگر این گونه نشد و نتیجه دلخواه را کسب نکردید ، از آستون که برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می شود ، کمک بگیرید .

آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است؟

آیا رنگ اکرلیک قابل شستشو است؟

نکات لازم درباره پاک کردن رنگ اکرلیک از روی پارچه : هنگام تراش دادن رنگ با کارد مواظب باشید ، تا به لباس شما هیچ نوع آسیبی وارد نشود ؛ نکته دیگر قابل ذکر این که همه پارچه ها یک نوع نیستند و نمی توان از آستون و آب گرم برای هر پارچه ای استفاده کرد .

روش سوم برای سطوح سرامیکی : شما می توانید قبل از شروع به رنگ آمیزی منزل خود توسط نقاش مورد نظر ، ابتدا کف اتاق های خود را با کف پوش های مناسبی که در بازار موجود هستند ، بپوشانید و سپس اقدام به رنگ کردن منزل خود بکنید . اما اگر فراموش کردید که سرامیک و کاشی های کف منزلتان را بپوشانید و سطح مورد نظر شما پر از لکه های رنگ شده و نمی دانید که چگونه آن ها را پاک کنید ، ما در این قسمت از مطلب روش های مفیدی را به شما آموزش خواهیم داد .
ابتدا لکه های رنگ اکرلیک را با یک ابزار تیز از سطح سرامیکی تراش دهید ؛ البته در حین کار مواظب باشد تا سرامیک های شما خش دار نشوند و به آرامی این کار را انجام دهید ؛ سپس اضافات رنگ را با آب و صابون شستشو دهید . اگر دیدید که دوباره اثر رنگ روی سرامیک دیده می شود از الکل کمک بگیرید .
برای از بین بردن لکه های سمج رنگ بر روی کاشی و سرامیک می توانید سیم ظرفشویی را به مایع ظرفشویی آغشته کرده و محل مورد نظر را خراش دهید ؛ ضمن این که توصیه می شود مواظب باشید آسیبی به ظاهر کاشی ها وارد نشود و آن ها سالم بمانند.

روش چهارم از بین بردن لکه رنگ اکرلیک از روی پوست : صورت یا دستان خود را که همان ابتدا به رنگ آغشته شد ، بلافاصله با آب و صابون شستشو دهید ، تا لکه ها خشک نشده و به راحتی از بین بروند . اما اگر این لکه ها خشک شدند ، روی آن ها ، کمی روغن جامد بمالید تا رنگ را روی پوست شما به حالت مرطوب در آورده و برای شما قابل شستشو کند .