قبل از توضیح درباره نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک ، باید توضیحاتی درباره این نوع رنگ به شما ارائه کنیم تا با خواص و ویژگی های بی نظیر آن اشنا شوید .

آشنایی با رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک رنگی صنعتی و شیمیایی است که به علت بادوام و درخشندگی و براق بودن آن ، در زمان های قدیم در صنعت رنگ آمیزی اتومبیل به کار می رفت ، اما اکنون موارد استفاده از آن زیاد شده و در نقاشی ساختمان نیز به کار برده می شود .
این رنگ جزء جدید ترین رنگ های به کاربرده شده توسط نقاش ها برای نقاشی ساختمان است و امروزه استفاده از آن افزایش چشمگیری داشته است و علت این امر این است که ، رنگ اکرلیک به دلیل حلال بودن با آب ، باعث عدم آسیب رسانی به محیط زیست می شود ؛ و هم چنین باعث صرفه جویی کردن در هزینه ها از بابت تهیه نکردن نفت و تینر برای حل کردن رنگ ، می شود .
رنگ اکرلیک علاوه بر خودرو سازی و نقاشی ساختمان در خط کشی خیابان ها و جاده ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه بر داشتن ویژگی خوب رنگ اکرلیک در حل شدن با آب ، این رنگ ویژگی های قابل توجه بسیاری نیز دارد که علت محبوبیت بیش از حد آن نیز همین ویژگی هاست . با ما همراه باشید تا در ادامه با این ویژگی ها بیشتر آشنا شوید .

برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص توصیه داریم مقاله رنگ اکرلیک چیست؟چه کاربرد هایی دارد؟تمام آنچه باید بدانید را حتما مطالعه نمایید.

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک

ویژگی های منحصر به فرد رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک برخلاف این که با آب حل می شود ، خاصیت آب گریزی داشته و قابل شستشو نیز می باشد و پس از رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان زود خشک می شود که بلافاصله می توانید وارد منزل یا ساختمان خود شده و در آن ساکن شوید .
رنگ اکرلیک مقاومت بالایی در برابر ساییدگی واشعه های مضر نور آفتاب دارد . هم چنین این رنگ بدون بو بوده ودارای خواص ضد باکتریایی نیز هست که هیچ نوع حساسیتی در افراد دارای آلرژی ایجاد نمی کند .

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک

رنگ آکرلیک برای نقاشی در همه نوع سطوح از جمله سطوح گچی ، سیمانی و آجری کاربرد دارد .
برای استفاده از این رنگ در دیوار گچی باید ، ابتدا به مدت یک ماه صبر کرد تا دیواری که تازه گچ کاری شده ، خشک شود و پس از گذشت این مدت زمان باید شروع به رنگ آمیزی کرد ؛ ابتدا باید سطح مورد نظر را زیر سازی کنیم ؛ یعنی آن را از هر گونه پستی و بلندی زدوده که پستی ها را می توانیم با بتونه و سیمان کاری بپوشانیم و برای از بین بردن بلندی ها در سطح گچی باید آن ها را با کاردک تراش دهیم . اگر سطح گچی شوره زده بود باید آن را نیز تمیز کرده واز بین ببریم تا سطح برای کار آماده باشد . هم چنین نباید روی دیوار هیچ گونه لکه ، چربی و گرد و غباری وجود داشته باشد ؛ برای از بین بردن لکه های گوناگون روی دیوار می توان از مایع سفید کننده یا همان وایتکس استفاده کرد ؛ برای این منظور حتما از دستکش جهت جلوگیری از حساسیت های پوستی و هم چنین از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی استفاده کنید .
اگر دیوار قدیمی است و دارای رنگ می باشد ، باید رنگ های قدیمی را از روی آن بزداییم ؛ پس از انجام همه این مراحل و زیر سازی های مورد نظر ، هنگامی که از تمیز و بدون اشکال بودن دیوار اطمینان حاصل کردیم ؛ ابتدا باید میزان مشخصی از رنگ اکرلیک مورد نظر خود را با مقدار مشخصی از آب مخلوط کرده و سپس لایه نازکی از آن را روی دیوار با استفاده از غلطک پیاده کنیم ، و پس از خشک شدن این لایه نازک ، رنگ باید به طور کامل روی دیوار اعمال شود .
هم چنین سطوح بتنی و سیمانی را نیز می توان پس از خشک شدن به مدت یک ماه و سپس برطرف کردن اشکالات و آلودگی های آن ، به وسیله غلطک یا قلمو با رنگ اکرلیک رنگ آمیزی کرد .

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک

باید ها و نباید ها درباره رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک را نباید روی سطوح خیس اجرا کرد و سطح مورد نظر باید کاملا خشک باشد . هم چنین نباید این رنگ را در محیط های سرد یا محیطی که احتمال یخ زدگی آن را می دهید ، نگه داری کنید ، چون در این صورت خاصیت آن ها از بین می رود و دیگر قابل استفاده نیستند .
از این رنگ هم برای رنگ آمیزی داخل منزل و هم بیرون آن می توان استفاده کرد . یعنی به علت آب گریز بودن رنگ اکرلیک ، باران و برف ، در حیاط ساختمان اثر سوئی بر رنگ دیوار نخواهد گذاشت و هیچ کدام از زحمات و هزینه های شما زائل نخواهد شد .

تصمیم گیری درست در استفاده از رنگ اکرلیک

با توجه به مشاهیان که ذکر شد ، اگر می خواهید منزل خود را رنگ آمیزی کرده و روح تازه ای به خانه خود بدمید و هم چنین اگر جزء افرادی هستید که دیر به دیر به ظاهر خانه خود می رسید ، بهتر است که از رنگ اکرلیک که مقاومت و طول عمر بیشتری دارد ، استفاده کنید ، البته بهتر است که خودتان دست به این کار نزده و از یک متخصص مربوط به این زمینه کمک بگیرید ؛ چون این رنگ ها جزء رنگ هایی هستند که اگر رد یا اثری بر روی آن افتاد یا رنگ به صورت قطره بر روی دیوار پخش شد ، به علت غلیظ بودن رنگ اکرلیک ، رد یا مدل قطره ، به همان مدل خویش باقی خواهد ماند و ظاهر دیوار و منزل شما بسیار ناموزون و زشت دیده خواهد شد ، که این امر خسارت جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و مجبور خواهید شد که این
کار را از نو انجام دهید .